profile affiliates free page refresh follow

The Owner
Azie. 1999. BAP. Winner.

Talk That




Arigatou
Template was made by
Miichiko. Thanks to Pixel-diary for the cute pixels and icons.


turning point
Friday 21 November 2014 | 0 comments
 

Turning point. Senang cakap, a time where you think you made a very big decision to be a better person than before.

Maybe, maybe I'm just 15. Mungkin orang cakap, kau masih kecik, tak matang lagi. Belum paham apa tu turning point of your life.

Jujur aku cakap, dulu aku bodoh.

Nak mengajar aku tak reti, nak belajar aku pemalas, nak bercakap memang susah. Aku anti sosial, pemalas, bodoh dan teruk.

Sampai satu hari masa darjah 6 ni, ada cikgu marah aku.

"Awak nak jadi apa ni, kerja rumah tak siap, saya suruh buat kat buku lain awak buat kat buku lain, kerja rumah awal tahun pun tak siap lagi, awak ni nak berjaya ke tak? ke awak nak jadi macam ni sampai bila-bila."

Malu.

Masa tu hanya mampu nak tersengih depan cikgu and kawan. Tak mampu nak cakap apa-apa sebab aku tahu tu salah aku. Sapa suruh malas. Orang suruh tanya kau buat tak tahu.

Time tu aku ingat lagi, malam tu aku buat kerja rumah aku semua aku siapkan. Sampai pukul 12 aku ingat, tangan aku melecet nak siapkan. Bayangkan jelah berapa banyak aku nak kena siapkan.

Dulu tak pernah dapat nombor atas atas. Rasa kecik je dulu, kawan kawan dulu ada je yang dapat perfect score lah, A lah. Ada yang dapat A pun masih tak puas hati. Meanwhile aku masa tu renyuk kertas masuk bawak meja. Sedih nak tengok result sendiri.

Masa dapat result UPSR, gelak gelak jugaklah. Macam mana orang bodoh macam aku ni boleh dapat 5A. Rendah sangat ke gred yang kerajaan turunkan atau sebenarnya aku memang dah buat sehabis baik?

Masa Form 1, baru baru masuk orang lain semua cam pandang tinggi kat aku. Yelah sekolah TMS, kluster tuu. Orang kata. Aku masuk TIGS jadik penolong masa tu. Semua orang start tanya aku macam macam. Ajar aku ni ajar aku tu.

Aku terfikir jugak, kenapa korang tanya benda ni semua kat budak bodoh macam aku ni, tanyalah cikgu. Aku pelik.

Cikgu yang paling banyak motivate aku dari darjah 6 lepastu form 1, form 2 aku grateful dapat cikgu macam tu. Cikgu English yang tahu aku ni lemah memang tahap sedih tapi masa periksa dapat A.

"Azmina, takpe, nanti boleh dapat A punya. Awak kan pandai." "It's okay, you can try harder. Sikit je lagi." "You are doing good Azmina."

Sumpah aku cakap, cikgu BI aku banyak bagi moral support suruh aku rajin belajar. Hasilnya dapat aku yang sekarang ni. Cikgu yang tak kisah aku dapat gred apa dalam periksa tapi dah cukup syukur tengok aku boleh communicate dengan orang sekeliling walaupun aku tak boleh speak fluently.

Dari aku tergagap gagap nak baca sampai sekarang aku boleh buat fanfic kasik orang baca siap tolong editkan fanfic orang lagi.

Aku sayang cikgu aku. Dari dulu aku nak cakap tu, tapi aku malu.

Tapi betul, aku sayang cikgu aku. Dari aku yang budak tak matang tak dapat fikir mana baik mana buruk, diorang asuh aku macam anak sendiri sampai aku jadik budak yang sekarang mana-mana cikgu pun nak letak banyak harapan kat aku.




Turning point of my life : Pn Zainess tegur salah aku, keep motivating me, feeling grateful for whatever my achievement is. Pn Mellanie puji aku tiap hari. Doing good day by day. Pn Elizabeth sayang aku macam anak sendiri. Letak full hope kat aku, trust aku boleh bimbing kawan-kawan lain.




FUTURE
PAST