profile affiliates free page refresh follow

The Owner
Azie. 1999. BAP. Winner.

Talk That




Arigatou
Template was made by
Miichiko. Thanks to Pixel-diary for the cute pixels and icons.


Cita-cita
Friday 28 March 2014 | 0 comments

Balik dari makan KFC dengan family tadi, aku terfikir.

"Dah besar aku nak kerja apa eh."

So aku beranikan diri tanya ayah aku.

"Dah besar nanti akak nak kerja apa eh?"

Ayah aku diam. Mama aku pun diam. Last last, ayah aku cakap.

"Kau nak mengejar cita cita ke nak cita cita yang kejar kau?"

Aku diam. Boleh ke cita cita yang kejar kita? Ayah aku sambung lagi.

"Kalau kau nak kejar cita cita, apa cita cita kau?"

Aku diam lagi. Tu masalahnya. Apa cita cita aku. Takkan nak target diri boleh jadi cikgu je?

"Kalau kau takde cita cita, biar cita cita yang kejar kau."

"Sekarang yang ayah boleh tolong cuma guide kau je."

"Yang ayah nampak dalam diri kau, kau kena belajar lagi banyak benda."

"Sekarang ni kau belajar je. Takyah sibuk nak jadi apa."

"Lepas dah dapat degree baru kau tahu kau ni nak jadi apa. Masa tu kau sepatutnya dah tahu 'aku nak jadi ini.'"

"Paling tak, belajar sampai Masterlah. Continue belajar macam Along Aqilah tu pun boleh."

Aku diam lagi. Sesi ceramah ayah kali ni agak hebat.

"Dulu ayah nak jadi apa?"

Aku tanya. Ayah aku gelak.

"Dulu ayah nak jadi peguam."

Keluarga aku bantai gelak.

"Alah, kan cita cita je. Capai atau tak kan belakang cerita."

"Yang penting, kalau nak belajar pandai simpan duit." Mama aku sampuk.

"Jangan jadik macam ayah ni sampai ke pencen bayar PTPTN."

"Ada degree pun tak guna. Last last jadik technician je."

"Yang penting ada dari takda kan?"

Lepastu aku sampai rumah dan ayah aku siap siap nak pergi surau. Maghrib.


---

So guys?

FUTURE
PAST